Een huishoudboekje bijhouden, hoe doe je dat nou?

huishoudboekje bijhouden besparen geldIk hou hem nu een paar jaar bij, ons huishoudboekje met inkomsten en uitgaven. Ik hou voornamelijk onze uitgaven bij, ik let er op of onze vaste lasten op tijd worden afgeschreven en hoeveel we in de maand zouden moeten (kunnen) overhouden. We hebben helaas nu al een paar jaar achtereen dat de gemeentelijke belastingen niet worden afgeschreven. De eerste keer hadden we dat niet in de gaten en kregen we ineens een enorme rekening, plus boete. Gemeente bleek een fout te hebben gemaakt. Het jaar erop gebeurde weer hetzelfde, maar nu kwam ik er na 1 mnd al achter.

Je kan op allerlei manieren een kasboekje bijhouden. Het is vooral nuttig om dat te doen, zodat je inzicht krijgt in je in – en uitgaven voor de maand.

Weet je niet waar je geld naartoe gaat? Dan is het bijhouden van je uitgaven, de manier om inzicht te creëren.

  • Je kan digitaal een huishoudboekje bijhouden, bijvoorbeeld deze: Afas personal, of deze Cashflow Manager, via het Nibud   
  • Je kunt in Excel een bestand bijhouden op je pc, waar je al je inkomsten en uitgaven in noteert.
  • Je maakt er 1 op papier, zoals ik dat doe.
  • Er zijn ook apps voor je telefoon of ipad om een kasboek bij te houden.

 

Inked20180131_093756_HDR_LI (2)Ik vind het zelf prettig om dit op papier te doen, ik word er wel creatief van, vind het leuk om met cijfers te rekenen en maak er gewoon een hobby van. Soms neem ik het boek ook mee in mijn tas. Ik kan er bonnetjes in bewaren. Ik noteer ook andere dingen in mijn huishoudboekje, zoals jaarlijkse uitgaven (denk aan vooruit betalen zorgverzekering), meter- en waterstanden, wat er is afgelost aan schulden, totaliteit uitgaven aan boodschappen en kleding.

Elke maand heeft bij mij 4 bladzijden.

  • Bladzijde 1 (links) – inkomsten (alle inkomsten ook belastingdienst en svb, overige zoals marktplaats.
  • Bladzijde 2  (foto, rechts)– uitgaven, vaste lasten, zie foto. De sterretjes geven aan dat deze lasten van onze lopende rekening wordt afgeschreven. (omdat dit handiger is, niet anders kan, of gewoon nooit aangepast is)
  • Bladzijde 3 – losse pinuitgaven (denk aan wekelijkse boodschappen) We hebben tegenwoordig nog maar 1 pinapparaat in het dorp, die weigert nog wel eens dienst en daardoor kun je soms niet datgene pinnen wat je graag wilt. Zo houd ik ook bij wat de totaliteit zal zijn aan boodschappenuitgaven.
  • Bladzijde 4 – losse pinuitgaven aan overige zaken, denk aan online uitgaven, horeaca, drogisterij, dagjes uit, parkeergeld etc. Dit houdt ik niet elke maand bij.
  • Helemaal voorin het kasboek beschrijf ik onze doelen; zoveel buffer, dan de schulden afgelost, startbedrag spaarrekening op 1 jan etc.

Het nibud geeft ook goede tips hoe je een kasboek/huishoudboekje kunt bijhouden.  Ik heb dus zelf weinig ervaring met digitale kasboeken. Er zijn digitale kasboeken die bijvoorbeeld ook al je pinuitgaven bijhouden, maar dat vond ik zelf niet handig en had ik het idee dat het boekje maar ‘wat deed’. Ik kreeg daardoor niet goed overzicht voor mezelf.

Wil je echt besparen op je uitgaven, dan is een kasboek echt de eerste stap. Houd je bonnetjes bewaard, houd je pinuitgaven bij en dan zul je zien dat je echt inzicht krijg in je uitgaven.

Succes!

8 gedachten over “Een huishoudboekje bijhouden, hoe doe je dat nou?”

  1. Ik houd elke dag alle inkomsten en uitgaven bij in een oude agenda. Ik heb meerdere rubrieken : huishoudelijke uitgaven, vaste kosten (water, gas, elektriciteit, maandelijks te betalen verzekeringspremies, internet), een rubriek variabele kosten (benzine, telefoonkaart, apothekerskosten, kosten aan auto of fiets, kledij,….. jaarlijks terugkerende verzekeringspremies en taksen,…..) en een rubriek inkomsten (loon, teruggave van mutualiteit, leeggoedgeld,…..)
    Op het eind van de maand maak ik de balans op van inkomsten en uitgaven.

    Geliked door 1 persoon

  2. Sommige banken bieden ook de mogelijkheid van extra inzicht bij een betaalrekening. Vind ik wel heel handig, want hij onthoudt je keuzes/afschrijvingen onder bepaalde rubrieken. Scheelt veel handmatig invoeren. Ik heb ’n betaalrekening bij Rabobank met die optie.

    Geliked door 1 persoon

  3. Wij hebben lange tijd de administratie heel precies bij gehouden. Mijn man had een excel bestand gemaakt waarop ik per categorie kon invullen. Ik keek de boodschappenlijstjes na en elke maand wat er afgeschreven was bij de bank.
    Nu doe ik dit niet meer, we werken op een andere manier. Elke maand noteer ik wat ik nog in mijn portemonnee heb. Mijn man kijkt wat er op de bank staat, hoeveel we extra hebben afgelost en hoe we er financieel voor staan die maand.
    Ik moet dat nog even doen van de afgelopen maand 😉
    Over 2017 heeft mijn man gebruik gemaakt van een of ander programma waarbij hij grofweg kon zien waar we ons geld aan hebben uitgegeven. Manlief heeft een financiele achtergrond, vandaar dat hij het doet en met een computerprogramma gaat het heel snel.
    We hoeven niet meer zoals vroeger elk dubbeltje om te draaien, maar mochten we ooit weer in zo’n situatie komen dan ga ik zeker weer alles noteren zoals vroeger. Het heeft ons goed geholpen.
    Na een pauze van de boekhouding gingen zoons studeren en op kamers. Ik was het overzicht kwijt en begon weer met de boekhouding. Toen ik dat twee jaar lang had gedaan, werden er concrete verhuisplannen gemaakt. Vanwege werk was het handiger om te verhuizen. Toen was het heel fijn dat er zoveel duidelijk was over onze financien.

    Geliked door 1 persoon

    1. We hoeven niet echt op de centen te letten maar ik hou wel precies bij waar ons geld naartoe gaat. Gewoon, omdat ik dat interessant vind. Besparen kunnen we niet meer op de vaste lasten, en we leven prima zo!

      Like

Plaats een reactie