Ecosia…. Say what?

ecosia zoekmachine goed doelZo leuk als je een blog schrijft….Je krijgt inzicht in hoeveel mensen jouw website bezoeken, wat ze lezen en waar ze vervolgens weer naartoe surfen… Ja, echt waar, en ik geloof dat ik ook iets moet met een privacydingetje op mijn blog, maar dat komt nog wel. For the record; ik doe niets met de gegevens, email etc, geen nieuwsbrief of whatever. Ik kijk alleen naar de aantallen en waar mensen vandaan komen.

Enfin. Ik zag dat iemand/ of mensen, dat kan ik niet precies zien, surfen naar ecosia.org. Noooooit van gehoord. Blijkt het een zoekmachine te zijn. Ik en man gingen een rondje googlen. Of ecosia’en. Zo zegt ecosia: “voor elke zoekopdracht, planten wij een boom”. Een boom???. Ok. Check. Leuk. En hoe weten we dan dat ze dat ook echt doen?

Googlen leert ons (ja sorry, macht der gewoonte) dat ecosia niet echt bomen plant. Nee joh. Ze sponsoren mensen die bomen planten, als ik het goed heb begrepen, via advertenties.

fb_share-5ca9b9c419

Bijzonder idee. Doordat zoekopdrachten heel erg veel energie kosten, wil men iets terugdoen voor de natuur. En daarom worden er bomen geplant. Maar kun je dan als consument niet gewoon beter groene stroom gebruiken, ipv een groene zoekmachine? Of zeg ik iets heel geks??

Lees bijvoorbeeld ook dit (rtlZ dec’17), dit (trouw feb ’17, ‘zoekopdrachten vreet energie’) en dit (zaailingen blog met update) 

Gebruiken jullie ook Ecosia? Waarom wel, waarom niet?

Plaats een reactie