9 Zelfgemaakte cadeaus om te geven

9x zelfgemaakte cadeau's vanuit het hart!

Zelfgemaakte cadeaus zijn heel erg persoonlijke cadeaus. Het is een cadeau waar je aandacht aan hebt besteed, waar je over na hebt gedacht. Wat mij betreft de leukste cadeaus om te krijgen! Ik geef je 9 leuke ideeën om zelf een mooi cadeau voor iemand te maken.

Maak/ Haak een babydeken

Zelf maak cadeau's babydeken

Voor mijn beste vriendin maakte ik een babydeken, een paar jaar terug. Het was roze, met mooie andere felle kleurtjes erin. Hier was ik maanden mee bezig geweest, maar ik vond het zo leuk om het dan eindelijk te mogen geven. Qua kosten viel het heel erg mee. Dat is het mooie van zelfgemaakte cadeau’s, ze hoeven vaak niet eens veel te kosten.

Maak bonbons

bonbons maken zelfgemaakte cadeau's bespaarfreak

Voor iemand in mijn familie maakte ik al eens bonbons. Het maken van bonbons is eigenlijk helemaal niet moeilijk! Een goed recept kun je vinden in het boek van Yvette van Boven – Home Made. Daarin maakt ze stap – voor – stap, met foto’s ganache bonbons met witte chocolade. Ik maakte ze toen met pistache (zoet met zout) en was een grote hit bij de ontvanger!

Flans een mooi cadeaupakketje in elkaar

Dit doe ik vaker. Ik maak vaak een thee of koffiepakketje voor iemand als ik weet dat deze persoon erg van thee of koffie houdt. Ik koop dan meestal een bakje of schaal bij de Action, ga dan naar de supermarkt of wereldwinkel, en koop dan een mooi aantal luxe producten die je anders niet zo snel zou kopen. Bijvoorbeeld voor thee: een pakje van Twinings thee of thee van Clipper (plastic vrij) een paar mooie thee glazen (2 sowieso, ik heb een hekel aan niet matchende kopjes in de kast) Dan nog iets van honingstaafjes of suikerklontjes op een stokje, vooral ter decoratie, maar je kunt ze natuurlijk ook gebruiken. Voor koffie ligt het er een beetje aan wat voor koffie iemand drinkt. Wij drinken filterkoffie, maar er zijn natuurlijk ook mensen die Senseo drinken. Voor Senseo koop ik de dan wat luxere versie, voor de filterkoffie-mensen koop ik fairtrade koffie. Dan nog chocolade koffieboontjes of Tony’s chocolade (doet het ook altijd erg goed) in het pakket, 2 mooie koppen/ mokken erbij en klaar!

Om het pakketje in te pakken gebruik ik meestal wel plastic, anders valt alles eruit. Je kan ook, als je weet dat iemand dat wel kan waarderen dat je geen plastic gebruikt, papier gebruiken, bijvoorbeeld gerecycled papier (kraft papier) Doe er een mooi lint omheen en klaar is je mooie koffie/ thee pakket.

Bak koekjes en doe er een mooi strikje omheen

Ik bakte een aantal jaren geleden heel veel koekjes en taarten. Onmogelijk dat ik dat altijd zelf ging opeten, al mijn baksels gaf ik weg. Zo ook koekjes. Ik maakte van karton een papieren bakje, deed daar de koekjes in en maakte er een mooie strik omheen. Kijk ook op mijn Pinterest voor veel meer inspiratie.  Ik heb pas nog een supersimpel recept gepubliceerd voor het maken van biscuitjes, daar kun je natuurlijk ook allerlei variaties op verzinnen.

Wat ook leuk is om te geven, is een glazen pot, waarin je de ingrediënten doet voor het maken van koekjes. Het bespaart je een hoop tijd en iemand denkt aan je, terwijl ze de koekjes maken 😉

Maak zelf een verzorgingsproduct voor iemand

DIY shampoo bar zelf maken!

Inmiddels maak ik een aantal verzorgingsproducten helemaal zelf en zou dit ook graag iemand anders willen laten proberen. Maak zelf een shampoo bar, of meerdere kleintjes in een mooi ijsblokjesvorm (je hebt ontzettend veel vormen, van hartjes tot aan pinguïns) of zoals ik deed, in een cupcakevorm. Bakpapiertje eromheen en klaar! Recept voor een shampoo bar vind je hier, maar je kan ook denken aan een lippenbalsem of een zelfgemaakte scrub.

Wil iemand geld hebben? Maak dan bijvoorbeeld dit:

zelf maak cadeau 3 van Pinterest bespaarfreak
Afbeelding van zelfmaak-ideetjes.nl, te vinden op Pinterest

Soms doe je iemand geen plezier met je eigen baksels of haakwerken. Dan is dit het ultieme cadeau! Verpakkingsvrij en toch persoonlijk. Als je kijkt op Pinterest, vind je honderden ideeën.

Haak of brei voor iemand een sjaal

Ben je goed in breien of haken? Maak dan een sjaal! Helemaal niet moeilijk of veel werk. Je kan het patroon helemaal zelf bedenken, de kleuren helemaal zelf samenstellen en op deze manier wordt het een ontzettend mooi en persoonlijk cadeau voor iemand. Pak hem in, in mooi kraftpapier, leuk lintje erom heen of gebruik washi tape en klaar is je cadeau.

Maak een persoonlijke mok voor iemand

bespaarfreak pinterest afbeelding cadeau's
afbeelding van Pinterest

Voor mijn man maakte ik samen met mijn zoon een gepersonaliseerde mok een aantal jaar terug. Ik kocht een grote witte mok bij de kringloopwinkel & porseleinstiften bij de lokale boekhandel. Dat zijn stiften van het merk Edding. Zorg dat je altijd ovenvast servies gebruikt. Aardewerk mokken kan prima. Hittebestendig glas kan ook, bijvoorbeeld theeglazen.  Je gaat als volgt aan de slag:

  • Laat je kind een mooie tekening maken op papier.
  • Ik verkleinde de tekening met het scanprogramma van mijn printer, omdat het niet paste op de mok.
  • Plak een stukje carbonpapier op de mok en plak daarna de verkleinde tekening op het carbonpapier er overheen.
  • Trek de tekening over met potlood.
  • Haal de tekening en het carbonpapier er weer af. Als het goed is, zit de overgetrokken tekening nu op de mok.
  • Teken nu met de porseleinstiften nogmaals de tekening over.
  • Laat de mok nu 15 minuten drogen.
  • Dan is de mok nu klaar om de oven in te gaan. Bak af 25 minuten op 160 graden. Let op: glas kan ook, bijvoorbeeld een thee glas, maar zorg dan dat het glas ook mee voorverwarmd wordt met de oven en daarna in de oven laten staan om gelijkmatig af te koelen, anders heb je kans dat het glas springt!

De mok is vaatwasbestendig. De ervaring leert dat na verloop van tijd de stift er wel iets afgaat als je mok dagelijks in de vaatwasser beland. Ik stiftte de tekening toen nogmaals over, opnieuw in de oven gedaan en daarna is het er nooit meer afgesleten. De mok viel wel kapot helaas…gelukkig hebben we de tekening nog 😉

Ik deed dit ook met bordjes, maar vond dit absoluut minder geslaagd. Als je met een mes bijvoorbeeld ging snijden, brood of groente, merkte ik dat stukjes stift van het bord ‘verdween’. Dit leek me niet de bedoeling, dus heb ik de bordjes weggedaan.

Geef iemand een plantje cadeau van jouw eigen stekjes

stekjes cadeau geven bespaarfreak

Dit zijn 2 stekjes van planten die ik zelf heb, namelijk de graslelie en de tolmiea (kindje op moeders schoot). De graslelie – moederplant kreeg ik zelf van iemand, dus het plantje is helemaal gratis op die manier. Het potje had ik ook nog ergens staan in huis, kon ik mooi hiervoor gebruiken! De tolmiea kocht ik pasgeleden. Deze plant was niet heel duur  (ik geloof €8,- voor een enorme plant) en maakt aan de lopende band baby plantjes. Leuk om cadeau te geven. Ze groeien vrij snel. Dit stekje staat er nog geen 2 weken, en heeft nu al 2 nieuwe blaadjes gevormd, zoals je kunt zien in het midden.

Je ziet, zelfgemaakte cadeau’s kunnen heel persoonlijk zijn en superleuk om te geven! Wat vinden jullie leuk om te maken en te geven?

 

4 gedachten over “9 Zelfgemaakte cadeaus om te geven”

  1. Ik maak brownies en doe die in een weckpot, het recept print ik uit en doe dat op de bovenkant,met een touwtje erom. Of ik maak pindarotsjes(zo makkelijk) kokosballen of linzentruffels (naar het recept van Joke Boon, is op internet te vinden)
    Voor oude/zieke/drukke mensen maak ik een quiche of pan soep. Ik maak zomers veel jammen, die ik ook wel als cadeautje geef. En ik weck, ook daarvan gaat er wel eens wat naar anderen. Zelfgemaakte cruesli,flesje azijn met kruiden,potje suiker met vanillestokjes erin(zo maak je zelf vanillesuiker). Verder maak ik kaarsen, zeepjes, deodorant, tandpoeder, wasmiddel, humus, koekjes…niet eens altijd als cadeautje voor een verjaardag, maar ook als proef, zodat anderen het eens kunnen uittesten. Als hobby maak ik drank, ook dat wordt wel eens weggegeven.
    Voor kinderen maak ik fruitleer,of haverrepen. Een moestuinsetje met buitenpot met pompoenzaadjes(van Bolster, want biologisch) een goedkope of oude theedoek veranderen in een kookschortje of ovenwanten, een wit laken is dan weer goed voor een zusterschort. O jee wat een lijst, ik geef natuurlijk al jaren cadeautjes, meestal kijk ik naar de persoon en stem daar het cadeau op af.
    Wat leuk om bonbons in een papieren bakje te doen, daar ga ik even mee oefenen, erg leuk idee!

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik maak graag cadeautjes. Wat ik maak: arretjescakebolletjes (ipv gewone biscuitjes en paneermeel gebruik ik bitterkoekjes of volkorenbiscuit en een eetlepel sesamzaad), calendulazalf, kruidenolie (dit jaar lavendel en rozemarijnolie), rescue remedie (ik gebruik als drager jenever of brandewijn en voeg zelf de bloesemremedies toe), jam, chutney, andere baksels zoals rozijnenbrood of koekjes, gehaakte pannenlappen.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie